lørdag 8. juni 2013

Destinasjon Kongsberg

De to siste dagene har jeg fått kjørt meg noen fine mil i helt supert kjørevær og nå har jeg rundet 1100 km siden jeg tok lappen for 2 uker siden. 

Denne gangen var målet mitt å besøke ei venninne i Kongsberg, for litt skravling, vin og god mat. Opp på fredag og hjem igjen på lørdag. Men det er ikke spesielt langt til Kongsberg så da måtte jeg jo selvfølgelig finne meg omveier å kjøre, både til og fra, slik at jeg fikk meg en skikkelig tur. Resultatet ble 31 mil på disse to dagene. 

Vi som kjører motorsykler har alle våre egne interesser og grunner for hvorfor vi ønsker å kjøre. Jeg synes det er herlig å sette seg på sykkelen for å reise på tur, kikke rundt meg, stoppe opp og ta en kaffe, litt bilder og bare nyte det å være på to hjul. Så har vi en annen variant av motorsyklister og de møtte jeg på vei hjemover i dag. Jeg nærmet meg Holmestrand og lå i 80 km i en 70 km sone da det kom tre plastikkraketter og passerte meg i høy hastighet. Etter at de hadde passert meg lå de omtrent side ved side, og to av disse tre har tydeligvis et sterkt behov for å vise seg fram for de drar syklene sine opp på bakhjulet, bortover sletta, med trafikk i begge retninger, og inn mot tetter bebyggelse og en 40 km sone som nærmer seg. 
De imponerte ikke meg og jeg håper at den dagen de kommer ut for en ulykke så skader de bare seg selv og ingen andre i samme slengen. 



Første benstrekk ble ved ferjekaja i Svelvik. Som man kan se på bildene så er det ikke lange overfarten mellom Hurumlandet og Svelvik





Etter Holmestrand gikk turen videre opp mot Eidsfoss. Utrolig flott natur og en idyllisk etappe langs den flotte innsjøen Eikeren. Det ble dessverre ingen bilder av denne i dag men det kommer nok senere. 

Eidsfos kirke

Når man først er i disse traktene så er det nesten obligatorisk å ta en stopp på Eidsfos Gamle kro.
Her serveres både kald og varm mat, kaker, kaffe og annen drikke, i herlige omgivelser. 




Etter kaffepausen gitt turen til Kongsberg, via Vestfossen, og fredagens etappe var dermed fullført. 

I dag har turen gått ganske radig hjem uten noe særlig stopp og, da jeg var nesten hjemme følte jeg ikke helt for å parkere enda, så det ble det en liten tur ut på Hurumlandet også.

Herlige svingete veier venter meg utover grimsrudveien i Hyggen



1 kommentar: